Alexej von Jawlensky - Mystical Head: Frontal

After moving to Zurich in 1917, Jawlensky returned to the motif of the human head, which had already preoccupied him in Munich before the war. His renewed interest in the face went hand in hand with his conviction that great art was impossible in the absence of religious feeling, which in turn could only be conveyed in the form of the human face. The Mystical Heads series applies the creative vocabulary Jawlensky had developed in the earlier Variations to the depiction of stylized female heads with expressive almond-shaped eyes.

Provenance

Erworben beim Künstler von Karl Im Obersteg

Literature

Jawlensky 1991
Angelica Jawlensky: A Longing for God, in: FMR. International Edition, Mailand, Januar 1991, Abb. S. 131

Jawlensky 1991/1998
Maria Jawlensky, Lucia Pieroni-Jawlensky, Angelica Jawlensky: Alexej von Jawlensky. Catalogue Raisonné, 4 Bde., London: Sotheby's Publications 1991-1998, Bd. 2, S. 254, Nr. 970, Abb. S. 216

Baumgartner/von Tavel 1995
Michael Baumgartner und Hans Christoph von Tavel: Die Sammlung Karl und Jürg Im Obersteg, hrsg. von der Stiftung «Sammlung Karl und Jürg Im Obersteg», Bern, Bern: Benteli Verlag, 1995, S. 110-111, Nr. 59, Abb.(Mädchnekopf - frontal)

Exhibitions

Bern 1957
Alexej von Jawlensky, Kunsthalle Bern, 11. Mai-16. Juni 1957, Bern 1957, Nr. 65

Bern 1975
Sammlung Im Obersteg, bearb. von Hugo Wagner, hrsg. von Kunstmuseum Bern, 25. Juni-14. Sept. 1975, Nr. 44, Abb.

Madrid 1992
Alexej von Jawlensky, Fundación Juan March, Madrid, 27. März-14. Juni 1992, Madrid 1992, S. 95, Nr. 78, Abb.

Bietigheim-Bissingen 1994
Alexej von Jawlensky. Gemälde, Aquarelle, Zeichnungen, Städtische Galerie, Bietigheim-Bissingen, 2. Juli-11. Sept. 1994, Nr. 38, Abb. S. 91

Wien 2003
Im Banne der Moderne: Picasso, Chagall, Jawlensky, BA-CA Kunstforum, Wien, 4. Sept.-30. Nov. 2003, Nr. 33

Basel 2004
Die Sammlung Im Obersteg im Kunstmuseum Basel. Picasso, Chagall, Jawlensky, Soutine, Kunstmuseum Basel, 14. Febr.-2. Mai 2004, hrsg. von der Stiftung Im Obersteg, Basel: Schwabe Verlag, 2004, Nr. 102

back