Auguste Rodin - La petite ombre

The bronze La petite ombre is a replica of the figure that—in three copies gathered as a group—crowns the lintel of Rodin’s monumental La porte de l’enfer (The Gates of Hell). Commissioned by the French government for the main entrance to the Musée des Arts Décoratifs, Rodin’s Gates of Hell were never realized for that purpose. Individual figures and entire ensembles from the teeming tableau, including La petite ombre, were later reproduced in casts. Rodin’s literary source for the gate was Dante’s Divine Comedy, and the Shade was likely inspired by the three shadowy characters who step forth from the throng of the damned in Canto XVI of the Inferno. Although the artist himself never explicitly called the three overdoor figures “Shades,” contemporaries who followed his work on the project already interpreted them as personifications of Dante’s famous inscription above the gateway to the underworld: “Abandon all hope, ye who enter here.” The vividness with which La petite ombre conveys the tenor of these fateful words solely through the figure’s posture speaks to Rodin’s extraordinary artistry.

Aufsatz Regula Luginbühl-Wirz, PDF, 120 KB

Provenance

1938 erworben bei Eugène Rudier, Paris, von Karl Im Obersteg

Literature

Tancock 1976
John L. Tancock: The Shade, in: The Sulpture of Auguste Rodin. The Collection of the Rodin Museum Philadelphia, Philadelphia 1976, S.129-135, S. 129-135, Abb. (n.u.F.,The Shade, The Three Shades)

Caso/Sanders 1977
Jacques de Caso und Patricia B. Sanders: Rodin's Sculpture. A Critical Study of the Spreckels Collection, Rutland/Tokyo: Charles E. Tuttle Co., Inc. 1977, S. 139-141, Nr. 20

Lampert 1986
Catherine Lampert: Rodin. Sculpture and Drawings, The Arts Council of Great Britain, London 1986, Nr. 75, Abb. S. 71

Fath 1991
Manfred Fath (Hrsg.): Rodin. Das Höllentor: Zeichnungen und Plastik, München: Prestel Verlag, 1991

Schmoll 1991
Josef Adolf Schmoll gen. Eisenwerth: Rodins Höllentor, in: Manfred Fath (Hrsg.), Rodin. Das Höllentor: Zeichnungen und Plastik, München: Prestel-Verlag, 1991, S. 12-46, S. 27-28, 41-42, Abb. S. 12, 43

Levkoff 1994
Mary L. Levkoff: Rodin in his Time. The Cantor Gifts to the Los Angeles County Museum of Art, L.A.: Los Angeles County Museum of Art and New York/London: Thames and Hudson, 1994, S. 54-91, S. 58-59

Baumgartner/von Tavel 1995
Michael Baumgartner und Hans Christoph von Tavel: Die Sammlung Karl und Jürg Im Obersteg, hrsg. von der Stiftung «Sammlung Karl und Jürg Im Obersteg», Bern, Bern: Benteli Verlag, 1995, S. 39-41, Nr. 3, Abb.

Exhibitions

Bern 1975
Sammlung Im Obersteg, bearb. von Hugo Wagner, hrsg. von Kunstmuseum Bern, 125. Juni-14. Sept. 975, Nr. 73

Martigny 1984
Rodin, Fondation Pierre Gianadda, Martigny 1984, S. 62-88, Abb. S. 28, 29, 64 (Grande Ombre)

Wien 2003
Im Banne der Moderne: Picasso, Chagall, Jawlensky, BA-CA Kunstforum, Wien, 4. Sept.-30. Nov. 2003, Nr. 59

Basel 2004
Die Sammlung Im Obersteg im Kunstmuseum Basel. Picasso, Chagall, Jawlensky, Soutine, Kunstmuseum Basel, 14. Febr.-2. Mai 2004, hrsg. von der Stiftung Im Obersteg, Basel: Schwabe Verlag, 2004, Nr. 155

Chur 2006
Von Rodin bis Tàpies. Werke der Sammlung Im Obersteg, Ausst.-Kat. Bündner Kunstmuseum Chur, 24. Juni – 17. Sept. 2006, mit Beiträgen von Bühler, Kathleen, Lukas Gloor, Henriette Mentha, Beat Stutzer, Hrsg. Henriette Mentha, Beat Stutzer, Zürich: Scheidegger& Spiess, 2006, S. 58, Nr. 36, Abb. S. 58

back