Marc Chagall - Der Jude in Grün

The model for the painting was an old beggar and Hasidic wandering Rabbi called the “Sluzker Maggid” or preacher from Sluzk. In contrast to his Paris paintings in which he tackled Jewish themes from memory and in an almost dreamlike manner, Chagall called the works that he produced in Vitebsk from reality: “documents”. The beggar fills the canvas almost to its borders. It is a picture of poverty and mute humility; the upper body is shown dressed in a baggy kaftan mended with patches. The overlarge head weighs heavily on the old man’s shoulders. The green, deeply furrowed countenance is encircled by a yellow beard and yellow curls. The irreal coloration lends him the aura of a presence sunk in meditation. The enigmatically two-toned hands underline the spiritual dimension, while the shabby Russian cap and the faded jacket brings the figure back again to the everyday misery of the present. At the same time the pious Jew is also a tired old man who has one eye open, the other closed at the moment of falling asleep, when he was painted by Chagall. The text in Hebrew that serves as a backdrop to the figure points to the spirituality at work here and the mission of the “preacher of Sluzk” who, as a wandering preacher, seems to be reciting religious scripts while half asleep. The text includes, among others, words from a Kaddish prayer to be recited daily: “He who makes peace in His heaven, may he make peace for us and for all Israel.” This wish for peace is linked to the hope for the end of the war, whose outbreak had caught Chagall in Vitebsk and forced him to an involuntary 8-year stay in Russia.

Provenance

1936 eingetauscht beim Künstler gegen das Bild Die Hochzeit, 1910, das Karl Im Obersteg 1927 erworben hatte.

Literature

Halle 1922
Fannina W. Halle: Marc Chagall, in: Das Kunstblatt, hrsg. von Paul Westheim, 6. Jahrgang (1922), Heft 12, Potsdam 1922, S. 507-517, Abb. S. 517

Salmon 1928
André Salmon: Chagall, Paris 1928, Abb. 13

Sélection 1929
Sélection. Chronique de la vie artistique, Heft Nr. 6, April 1929 (Marc Chagall), Beiträge von Paul Fierens, André Le Ridder, Marc Chagall u. a., Anvers (Belgien): Editons Sélection, 1929, Abb. S. 87 (Le vieux juif)

Schwob 1931
René Schwob: Chagall et l'âme juive, Paris: Editions Roberto A. Corrêa, 1931, Abb. S. 47 (Le vieillard en vert)

Venturi 1956
Lionello Venturi: Chagall (Le goût de notre temps), Genf, Paris, New York: Editions d' Art Albert Skira, 1956, S. 46, Abb. S. 44 (Le rabbin vert)

Erben 1957
Walter Erben: Marc Chagall, München 1957, S. 61, Abb. 16 (Der grüne Rabbiner)

Lassaigne 1957
Jacques Lassaigne: Chagall, Paris 1957, S. 49 (Le Rabbin vert)

Schmalenbach 1957
Werner Schmalenbach: Grosse Meister moderner Malerei, Luzern: Kunstkreis-Verlag, 1957, S. 28, Abb. 32 (Bildnis eines Juden)

Chagall 1959
Marc Chagall, Mein Leben (Übersetzung aus dem Französischen von Lothar Klünner), Stuttgart: Verlag Gerd Hatje, 1959, S. 117-118

Meyer 1961
Franz Meyer: Marc Chagall. Leben und Werk, Köln: Verlag M. DuMont Schauberg, 1961, S. 222, 224, 743, Abb. S. 231

Cassou 1965
Jean Cassou: Chagall, London: Thames and Hudson, 1965, S. 275, Abb. S. 63

Rotermund 1970
Hans-Martin Rotermund: Marc Chagall und die Bibel, Lahr 1970, S. 73, Abb. 17

Bucci 1972
Mario Bucci: Marc Chagall, Luzern 1972, S. 22, Abb. Tafel 15

Haftmann 1972
Werner Haftmann: Marc Chagall, Verlag M.DuMont Schuberg, Köln 1972, S. 92, Nr. 14, Abb. Tafel 14

Christ 1973
Dorothea Christ: Marc Chagall, Bern: Hallwag, 1973, S. 24, Abb. S. 25

Kamenski 1988
Alexandre Kamenski: Chagall. Periode russe et soviétique 1907-1922, Paris: Editions du Regard, 1988, S. 217, Abb. S. 210

Baumgartner/von Tavel 1995
Michael Baumgartner und Hans Christoph von Tavel: Die Sammlung Karl und Jürg Im Obersteg, hrsg. von der Stiftung «Sammlung Karl und Jürg Im Obersteg», Bern, Bern: Benteli Verlag, 1995, S. 138-142, Nr. 86, Abb.

Exhibitions

Basel 1933
Marc Chagall, Kunsthalle Basel 1933, 4. Nov.-3. Dez.1933, Basel 1933, Nr. 26 (Vieillard en vert)

Zürich 1950/1951
Marc Chagall, Kunsthaus Zürich, 1950-1951, Zürich 1950, Nr. 21 (Rabbiner in Gelb/Grün)

Genf 1953
Marc Chagall, Musée de l'Athénée, Genf 1953, Nr. 3 (Rabbin en jaune et brun)

Genf 1962
Chagall et la Bible, Musée Rath, Genf 1962, Nr. 10, Abb.

Lausanne 1964
Chefs-d'oeuvre des collections suisses de Manet à Picasso, Palais de Beaulieu, Lausanne 1964, Nr. 252, Abb.

Bern 1975
Sammlung Im Obersteg, bearb. von Hugo Wagner, hrsg. von Kunstmuseum Bern, 25. Juni-14. Sept 1975, Nr. 14, Abb.

New York 1976/1977
European Master Paintings from Swiss Collections: Post-Impressionism to World War II, Museum of Modern Art, New York 1976-1977, S. 120, Abb. S. 121

Bern 1995/96
Marc Chagall 1907-1917, Kunstmuseum Bern, 16.Dez. 1995-28. Feb.1996, bearb. von Sandor Kuthy und Meret Meyer, Bern1995/96, S. 164, Nr. 179, Abb. S. 186

Wien 2003
Im Banne der Moderne: Picasso, Chagall, Jawlensky, BA-CA Kunstforum, Wien, 4. Sept.-30. Nov. 2003, Nr. 11

Basel 2004
Die Sammlung Im Obersteg im Kunstmuseum Basel. Picasso, Chagall, Jawlensky, Soutine, Kunstmuseum Basel, 14. Febr.-2. Mai 2004, hrsg. von der Stiftung Im Obersteg, Basel: Schwabe Verlag, 2004, Nr. 38

Basel 2017
Chagall. Die Jahre des Durchbruchs 1911-1919, Kunstmuseum Basel, 16.09.2017-21.01.2018, hrsg. von Josef Helfenstein und Olga Osadtschy, Verlag der Buchhandlung Walther König, Köln, 2017, Nr. 27, Abb. S. 176

back