Pablo Picasso - Femme dans la loge / [verso : Buveuse d'absinthe]

The portrait was painted in the spring of 1901. It is to be found on the reverse side of Buveuse d’absinthe. Pablo Picasso, barely 20 years of age, was staying in Paris for the second time. He worked in the Bohème district of Montmartre, frequented bars, cafés and variety shows. For the first time he was able to come to grips directly with the current art of France: with Van Gogh, Toulouse-Lautrec, Manet, Monet, Degas, etc. At a time when there were no color reproductions, the young Picasso had all the reason in the world to want to see the masterpieces in Paris for himself. Femme dans la loge demonstrates the freedom of impressionist brushstrokes, which make it possible to capture the fleeting moment virtuosically. With his newly won self-assurance, Picasso from then on signed his works with his mother’s name alone, while he had previously signed himself as «Pablo Ruiz Picasso». The open, sketchy line and the different degree of execution in the individual parts of the portraits make you think the painting is in an unfinished state. The fact that the signed painting Buveuse d’absinthe is found on its reverse side suggests that Picasso rejected the portrait of Femme dans la loge. But there were probably financial reasons for the fact that the artist used the other side of the canvas. In addition, the remains of a coat of black paint show that the picture Femme dans la loge was completely or partially overpainted. This makes it clear that the two-sided canvas Femme dans la loge / Buveuse d’absinthe is a key work that documents the transformation from the early expressionist period to the first independent phase of the Blue Period.

Provenance

Galerie Justin Thannhauser, München
bis 1925 Galerie Bollag, Zürich
1925 erworben bei der Galerie Bollag, Zürich, von Karl Im Obersteg

Literature

Zervos 1932/1978
Christian Zervos: Pablo Picasso. Catalogue raisonné des peintures et dessins, 33 Bde., Paris 1932-1978, Bd. 21, Nr. 264, Abb. 101

Daix/Boudaille 1966
Pierre Daix und Georges Boudaille, Werkverzeichnis in Zusammenarbeit mit Joan Rosselet: Picasso 1900-1906. Catalogue raisonné de l'oeuvre peint, Neuchâtel: Ides et Calendes, 1966, S. 187, Nr. V. 71, Abb.

Palau i Fabre 1981
Josep Palau i Fabre: Picasso. Kindheit und Jugend eines Genies 1881-1907, München: Prestel-Verlag, 1981, S. 535, Abb. S. 258

Warncke 1991
Carsten-Peter Warncke: Pablo Picasso 1881-1973, 2 Bde., Köln: Benedikt Taschen Verlag, 1991, Bd. 1, Abb. S. 66

Baumgartner/von Tavel 1995
Michael Baumgartner und Hans Christoph von Tavel: Die Sammlung Karl und Jürg Im Obersteg, hrsg. von der Stiftung «Sammlung Karl und Jürg Im Obersteg», Bern, Bern: Benteli Verlag, 1995, S. 46-48, Nr. 6, Abb.

Monteil 1998
Annemarie Monteil: Sammlung Karl und Jürg im Obersteg, in: Die Kunst zu sammeln. Schweizer Kunstsammlungen seit 1948, hrsg. vom Schweizerischen Institut für Kunstwissenschaft, Zürich 1998, S. 153-160, Abb. 5

Exhibitions

Bern 1975
Sammlung Im Obersteg, bearb. von Hugo Wagner, hrsg. von Kunstmuseum Bern, 25. Juni-14. Sept. 1975, Nr. 67, Abb.

Basel 1976
Picasso. Aus dem Museum of Modern Art New York und Schweizer Sammlungen, Kunstmuseum Basel, Basel 1976, S. 16, Nr. 2, Abb.

Bern 1984/1985
Der junge Picasso. Frühwerk und Blaue Periode, Kunstmuseum Bern, 8. Dez. 1984-17. Feb. 1985, bearb. von Glaesemer, Jürgen (Hrsg.) und Marilyn McCully (sachberatende Mitarbeit), Bern 1984, Nr. 129 a, Abb. S. 232

Bern 2001
Picasso und die Schweiz. Meisterwerke aus Schweizer Sammlungen, Kunstmuseum Bern, 5. Okt. 2001-6. Jan. 2002, Hrsg. Marc Fehlmann, Toni Stooss, Bern: Stämpfli, 2001, Nr. 9, Abb.

Wien 2003
Im Banne der Moderne: Picasso, Chagall, Jawlensky, BA-CA Kunstforum, Wien, 4. Sept.-30. Nov. 2003, Nr. 53

Basel 2004
Die Sammlung Im Obersteg im Kunstmuseum Basel. Picasso, Chagall, Jawlensky, Soutine, Kunstmuseum Basel, 14. Febr.-2. Mai 2004, hrsg. von der Stiftung Im Obersteg, Basel: Schwabe Verlag, 2004, Nr. 147

Basel 2013
Die Picassos sind da! Eine Retrospektive aus Basler Sammlungen, Ausst.-Kat. Kunstmuseum Basel, 17. März – 21. Juli 2013, kuratiert von Anita Haldemann und Nina Zimmer, mit Beiträgen von Anita Haldemann, Henriette Mentha, Christian Spies, Anne-Christine Strobel, Seraina Werthemann und Nina Zimmer, Ostfildern: Hatje Cantz, 2013, S. 26, 74, Nr. 1, Abb. S. 60

Paris 2018/2019
Picasso. Bleu et rose, Ausst.-Kat. Musée d'Orsay, Paris, 18. Sept. 2018 – 6. Jan. 2019; Fondation Beyeler, Riehen, 3. Febr. – 26. Mai 2019, Hrsg. Annie Dufour, Paris: Éditions Hazan, 2018, S. 75, 355, Nr. 67, Abb. S. 99

back