Paul Klee - Stadt mit den drei Kuppeln

In April 1914 Paul Klee and his artist friends, August Macke and Louis Moilliet, started off on their legendary journey to Tunisia. Although the title of the watercolor arouses oriental associations, it is in fact clear that it was painted before his trip to Tunisia: the watercolor appears on the exhibition list that Munich’s Galerie Thannhauser had already drawn up in March 1914. There is much evidence that Klee was referring to the three domes of the parliament building in his hometown of Bern, which he regularly visited even after his move to Munich in 1906. Stadt mit den drei Kuppeln is one of the earliest works in which Klee translated the Cubist- and Orphist-influenced geometric fragmentation of form into color. Up to then Klee had been doing drawings. The new, luminous colors that characterize this sheet most probably go back to Klee’s occupation with the paintings of Robert Delaunay, whose programmatic text «Sur la lumière» he had translated into German in 1913 for Herwarth Walden’s art journal «Der Sturm».

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Provenance

1916 Herwarth Walden, Berlin
bis 1929 Galerie Neue Kunst Hans Goltz, München
1929 erworben bei der Galerie Neue Kunst Hans Goltz, München, von Karl Im Obersteg

Literature

Suter-Raeber 1979
Regula Suter-Raeber: Paul Klee. Der Durchbruch zur Farbe und zum abstrakten Bild, in: Paul Klee. Das Frühwerk 1883-1922, hrsg. von Armin Zweite, Ausst.-Kat. Städtische Galerie im Lenbachhaus, München 1979-1980, 1979, S. 131-165, S. 135-138, 145, Abb. S. 136

Triska 1980
Eva-Maria Triska: Die Quadratbilder Paul Klees - ein Beitrag zur Analyse formaler Ausdrucksmittel in seinem Werk und seiner Theorie, 2 Bde., Dissertation, Wien 1980, S. 16, Abb.

Gerlach-Laxner 1982/1983
Gerlach-Laxner, Uta: Paul Klee und der Orient. Die Auswirkung auf sein Werk unter besonderer Berücksichtigung seiner Tunesienreise 1914, in: Die Tunisreise. Klee, Macke, Moilliet, hrsg. von Ernst-Gerhard Güse, Ausst.-Kat. Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte, Münster 1982-83, Städtisches Kunstmuseum, Bonn 1983, 1982/83, S. 60-71, S. 65, 70

Benz-Zauner 1984
Margareta Benz-Zauner: Werkanalytische Untersuchungen zu den Tunesien-Aquarellen Paul Klees, Frankfurt a.M., Bern, New York 1984, S. 143, 153-157, 160-164, 178

Prange 1991
Regine Prange: Das Kristalline als Kunstsymbol - Bruno Taut und Paul Klee. Zur Reflexion des Abstrakten in Kunst und Kunsttheorie der Moderne, Hildesheim 1991, S. 313

Baumgartner/von Tavel 1995
Michael Baumgartner und Hans Christoph von Tavel: Die Sammlung Karl und Jürg Im Obersteg, hrsg. von der Stiftung «Sammlung Karl und Jürg Im Obersteg», Bern, Bern: Benteli Verlag, 1995, S. 174-176, Nr. 110, Abb.

Goedel 1996
Monika Goedel: Diesseits nicht fassbar?, in: Paul Klee. Die Zeit der Reife. Klee aus der Sammlung der Familie Klee, hrsg. von Manfred Fath, Ausst.-Kat. Kunsthalle Mannheim, Mannheim 1996, S. 13-25, S. 16-17, Abb.

Anger 1997
Jenny Anger: Modernism and the Gendering of Paul Klee (Dissertation), Providence (RI): Brown University, 1997, S. 37 Anm. 79, 56, 58 Anm. 129, 165, Abb.

Paul-Klee-Stiftung 1998-2004
Paul Klee: Catalogue raisonné. Hrsg. Paul-Klee-Stiftung, Kunstmuseum Bern. Projektleitung: Josef Helfenstein, Christian Rümelin, u.a. 9 Bde. Bern: Benteli, 1998-2004, Bd. 2, S. 119, Nr. 1111, Abb.

Exhibitions

Berlin 1916
Albert Bloch: Paul Klee. Gemälde und Zeichnungen. Galerie Der Sturm, Berlin 1916, Nr. 48

Basel 1933
Moderne deutsche Malerei aus Privatbesitz, Kunsthalle Basel, 7.-29. Okt. 1933, Basel, 1933, S. 4, Nr. 77

Bern 1975
Sammlung Im Obersteg, bearb. von Hugo Wagner, hrsg. von Kunstmuseum Bern, 25. Juni-14. Sept. 1975, Nr. 58, Abb.

Wien 2003
Im Banne der Moderne: Picasso, Chagall, Jawlensky, BA-CA Kunstforum, Wien, 4. Sept.-30. Nov. 2003, Nr. 46

Basel 2004
Die Sammlung Im Obersteg im Kunstmuseum Basel. Picasso, Chagall, Jawlensky, Soutine, Kunstmuseum Basel, 14. Febr.-2. Mai 2004, hrsg. von der Stiftung Im Obersteg, Basel: Schwabe Verlag, 2004, Nr. 122

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