Paul Klee - Ruins of Oi..

In this delicate pen and ink drawing with sprayed watercolor, parallel straight lines limn the panorama of a dilapidated city whose remains are little more than tectonic strata. Two broken columns on the horizon identify the scene as an ancient site. Paul Klee traveled to Italy the year this work was created, and what he saw may resonate in its archaeological motif.

Provenance

1929 erworben bei der Galerie Neue Kunst Hans Goltz, München, von Karl Im Obersteg

Literature

Baumgartner/von Tavel 1995
Michael Baumgartner und Hans Christoph von Tavel: Die Sammlung Karl und Jürg Im Obersteg, hrsg. von der Stiftung «Sammlung Karl und Jürg Im Obersteg», Bern, Bern: Benteli Verlag, 1995, S. 178, Nr. 111, Abb.

Paul-Klee-Stiftung 1998-2004
Paul Klee: Catalogue raisonné. Hrsg. Paul-Klee-Stiftung, Kunstmuseum Bern. Projektleitung: Josef Helfenstein, Christian Rümelin, u.a. 9 Bde. Bern: Benteli, 1998-2004, Bd. 4, S. 404, Nr. 3960, Abb.

Exhibitions

Dresden 1926
Paul Klee, Dresden, Galerie Neue Kunst Fides, 21. Mai-Ende Juni 1926, Dresden 1926, Nr. 76

Basel 1933
Moderne deutsche Malerei aus Privatbesitz, Kunsthalle Basel, 7.-29. Okt. 1933, Basel, 1933, S. 4, Nr. 93

Bern 1975
Sammlung Im Obersteg, bearb. von Hugo Wagner, hrsg. von Kunstmuseum Bern, 25. Juni-14. Sept. 1975, Nr. 59, Abb.

Wien 2003
Im Banne der Moderne: Picasso, Chagall, Jawlensky, BA-CA Kunstforum, Wien, 4. Sept.-30. Nov. 2003, Nr. 47

Basel 2004
Die Sammlung Im Obersteg im Kunstmuseum Basel. Picasso, Chagall, Jawlensky, Soutine, Kunstmuseum Basel, 14. Febr.-2. Mai 2004, hrsg. von der Stiftung Im Obersteg, Basel: Schwabe Verlag, 2004, Nr. 124

back