Paul Klee - Südalpiner Ort B.

The small-scale work, Südalpiner Ort B. is a segment of a larger sheet of cardboard that Klee later cut into four pieces. Klee was very interested in the material structure of an artwork. His production is characterized by the use of very diverse techniques. In the present piece, the material character of the painting defines the pictorial message. Colored paste was worked together with a plaster-based mass and applied with a spatula to give a relief-like surface to the cardboard. Similar to an actual building, rectangles of various sizes come together to form an orthogonal system. Klee used a checkered pattern in many different ways to structure his pictures, especially during his time at the Bauhaus. The painting’s title possibly refers to a holiday spent in the Engadine during the summer of 1930.

Aufsatz Michael Baumgartner, PDF, 127 KB

Provenance

1940-1946 Lily Klee, Bern
1946-1947 Klee-Gesellschaft, Bern
1947-1949 Galerie Rosengart, Luzern
Erworben bei der Galerie Rosengart, Luzern, von Karl Im Obersteg

Literature

Baumgartner/von Tavel 1995
Michael Baumgartner und Hans Christoph von Tavel: Die Sammlung Karl und Jürg Im Obersteg, hrsg. von der Stiftung «Sammlung Karl und Jürg Im Obersteg», Bern, Bern: Benteli Verlag, 1995, S. 179-180, Nr. 113, Abb.

Kersten/Okuda 1995
Wolfgang Kersten und Osamu Okuda: Manufaktur, Architektur und Musik. Farbfeldmalerei 1930, in: Paul Klee: im Zeichen der Teilung. Die Geschichte zerschnittener Kunst Paul Klees 1883-1940, Düsseldorf: Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, 21. Jan.-17. Apr. 1995; Stuttgart: Staatsgalerie, 29. Apr.-23. Juli 1995, Stuttgart: Verlag Gerd Hatje, 1995, S. 193-196, S. 193, 196, Abb. S. 259, 278, 359

Paul-Klee-Stiftung 1998-2004
Paul Klee: Catalogue raisonné. Hrsg. Paul-Klee-Stiftung, Kunstmuseum Bern. Projektleitung: Josef Helfenstein, Christian Rümelin, u.a. 9 Bde. Bern: Benteli, 1998-2004, Bd. 5, S. 429, Nr. 5167, Abb.

Exhibitions

Bern 1975
Sammlung Im Obersteg, bearb. von Hugo Wagner, hrsg. von Kunstmuseum Bern, 25. Juni-14. Sept. 1975, Nr. 61, Abb.

Düsseldorf/Stuttgart 1995
Paul Klee: im Zeichen der Teilung. Die Geschichte zerschnittener Kunst Paul Klees 1883-1940, Kunstsammlung Nordrhein-Westfalen, Düsseldorf 1995, Staatsgalerie Stuttgart, Stuttgart 1995, bearb. von Kersten, Wolfgang und Osamu Okuda, Stuttgart: Verlag Gerd Hatje, 1995, S. 379, Nr. 159, Abb. S. 278

Wien 2003
Im Banne der Moderne: Picasso, Chagall, Jawlensky, BA-CA Kunstforum, Wien, 4. Sept.-30. Nov. 2003, Nr. 49

Basel 2004
Die Sammlung Im Obersteg im Kunstmuseum Basel. Picasso, Chagall, Jawlensky, Soutine, Kunstmuseum Basel, 14. Febr.-2. Mai 2004, hrsg. von der Stiftung Im Obersteg, Basel: Schwabe Verlag, 2004, Nr. 125

back