Wassily Kandinsky - Studie zu «Murnau - Landschaft mit Kirche I»

The silhouette of the Murnau parish church of St. Nikolaus with its characteristic late Baroque tower can be found in many of Kandinsky’s works from 1909 and 1910. While going through the process of abstraction in the years 1910/11, during the course of which the artist found his way to non-representational painting, Kandinsky converted the motif into a purely pictorial code. Studie zu Murnau – Landschaft mit Kirche I documents an early phase of this process in which the forms of the objects were reduced to clearly outlined color fields. The work is a study for the oil painting Murnau – Landschaft mit Kirche I, approximately double in size, which diverged only slightly in composition and form from this preliminary draft. It draws its intense presence from the dynamic relationship between polar formal elements: in the upper half of the picture a kind of energy field arises, made up of the confluence of red and orange hues with complementary cold blue and green hues, as well as yellow. Its expressive intensity is accentuated by the diagonal movement of clouds passing towards the upper right.

Aufsatz Michael Baumgartner, PDF, 127 KB

Provenance

ca. 1911-1953 Alexander und Clotilde Sacharoff, Rom
1953 erworben bei Alexander und Clotilde Sacharoff von Karl Im Obersteg

Literature

Roethel/Benjamin 1982/1984
Hans K. Roethel und Jean K. Benjamin: Kandinsky. Catalogue Raisonné of the Oil Paintings, 2 Bde., London: Sotheby's, 1982/1984, Bd. 1, S. 266, Nr. 278, Abb. s/w

Baumgartner/von Tavel 1995
Michael Baumgartner und Hans Christoph von Tavel: Die Sammlung Karl und Jürg Im Obersteg, hrsg. von der Stiftung «Sammlung Karl und Jürg Im Obersteg», Bern, Bern: Benteli Verlag, 1995, S. 129-130, Nr. 76, Abb. (Landschaft mit Kirche - Murnau)

Monteil 1998
Annemarie Monteil: Sammlung Karl und Jürg im Obersteg, in: Die Kunst zu sammeln. Schweizer Kunstsammlungen seit 1948, hrsg. vom Schweizerischen Institut für Kunstwissenschaft, Zürich 1998, S. 153-160, S. 155, Abb. 4

Exhibitions

Bern 1975
Sammlung Im Obersteg, bearb. von Hugo Wagner, hrsg. von Kunstmuseum Bern, 25. Juni-14. Sept. 1975, Nr. 57, Abb.

Berlin/Tübingen 1998/1999
Der Blaue Reiter und seine Künstler, Brücke-Museum, Berlin, 3. Okt. 1998-3.Jan. 1999; Kunsthalle, Tübingen, 16. Jan. 1999-20. März 1999, hrsg. von Magdalena M. Moeller, München: Hirmer, 1998, S. 56, 374, Nr. 7, Abb. S. 217

Bremen/Köln/München 2002/2003
Die Sacharoffs. Zwei Tänzer aus dem Umkeis des Blauen Reiters, hrsg. von Frank-Manuel Peter und Rainer Stamm, Paula Modersohn-Becker Museum, Bremen 2002, Deutsches Tanzarchiv Köln, Köln 2002/2003, Museum Villa Stuck, München 2003, S. 260, Abb. S. 240

Wien 2003
Im Banne der Moderne: Picasso, Chagall, Jawlensky, BA-CA Kunstforum, Wien, 4. Sept.-30. Nov. 2003, Nr. 45

Basel 2004
Die Sammlung Im Obersteg im Kunstmuseum Basel. Picasso, Chagall, Jawlensky, Soutine, Kunstmuseum Basel, 14. Febr.-2. Mai 2004, hrsg. von der Stiftung Im Obersteg, Basel: Schwabe Verlag, 2004, Nr. 119

back